Tisdagen som blåste bort

Alla gastarna var som bortblåsta. Vi måste nog jobba lite mer med prioriteringarna. Men jag var ändå inställd på att köra själv på säsongens allra sista tisdagssegling. Prognoserna var lite blandade, allt från 7-9 m/s till 10-13 m/s. Jag åkte ner till båten för att kolla läget i verkligheten. Vindmätaren visade 10-13, i mesta laget för att segla ensam. Så jag ställde in dagens övningar och betraktade säsongsavslutningen som lika bortblåst som besättningen. Ena gången för lite vind, nästa gång för mycket vind.

 

Lite retligt då att läsa detta från Daniel på Express SWE595 via Twitter nu efter seglingen:

 

Dagens segling var CRAZY! De feta surfarna i 12-14 knop kommer jag att leva på hela vintern! 🙂

 

Uppdatering: Daniel berättar mer om den galna seglingen som vi missade.

 

P1010683P1010691

Jag roade mig istället med att mäta hur hög Grötviks lilla mastkran är för att se om den räcker till för att masta av båten när det blir dags för det om ett par veckor. Mastkranen visade sig nå 7,8 meter över kajen, och med dryga 14 15,7 meter masthöjd med genomgående mast (dvs den ska lyftas drygt 2 meter innan den går fri över däck) är det på håret att det räcker. Kajen är ungefär 1,5 meter över vattnet så det blir ungefär en halvmeters lyft över kajens nivå. Tur att masten har konad topp så den är lite lättare högst upp. Får räkna lite på det där. Men om gastarna gör rätt prioriteringar och hjälper till att tynga ner mastfoten lite så ska det inte vara några problem. De är ju tränade på att tynga ner.

One thought on “Tisdagen som blåste bort

  1. Johan Sölve

    Är helt med dig PG. Jag testade att registrera fivestar på några olika grupptjänster typ qlubb.com, wiggio.com etc, mest för att kunna föra diskussionen framåt efter Krabbseglingen men var inte så nöjd med hur de fungerade. Men enklast är kanske ändå Facebook-gruppen Sjöstjärnan, kanske kan den även fungera som paraply till bloggarna. Du skulle bara veta hur många äldre som använder FB… Knappast kids zone. Sail on

    Reply

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *