Halmstads Segelsällskap firar 100 år och jubileumsfirandet skulle inledas på fredagkvällen med en pampig båtparad med flaggpyntade båtar uppför Nissan inför Marinfestivalens åskådare. Men fredagsvädret bjöd inte precis på någon mysig sommarkväll utan det var kulingvindar och regn. Båtparaden ställdes därmed in och våra signalflaggor får ligga kvar oanvända i sin väska, men de har iallafall blivit kollade.
På lördagen, dagen för jubileumsregattan, var det desto trevligare väder. Vinden var härliga 8-10 m/s från syd-sydväst och det var kvar en del vågor från gårdagen. Solen var inte långt borta. Men gårdagens oväder och dagens aningen friska vindar gjorde att av de 115 anmälda båtarna kom bara drygt hälften till start med 69 startande båtar. En ansenlig mängd båtar ändå, och tillräckligt för att fylla fem startgrupper.
Efter rundningen av Halmstad Angöring var det kurs mot Tylön med en bra slör. Perfekt gennakerbog. Vi fick upp gennakern ganska smidigt utan missöden. Tylön skulle rundas på insidan och det innebar en gipp för att komma igenom Tylösundet, men vinschtrassel saboterade den viktiga tajmingen när man gippar med gennaker så seglet snodde sig runt förstaget och det tog en stund att få ordning på det trasslet.
På målrakan uppför Nissan blev det lite öppnare vindvinkel så då hissade vi gennakern igen medan de flesta runt omkring oss fortsatte utan. Vi fick bra fart och det var ett mycket lyckat drag att hissa gennakern. Det gick mycket fortare än båtarna framför oss och det började bli trångt framför när det smalnar av mellan kajerna… I synnerhet trångt i lä men öppet i lovart. Farligt läge. Jag gjorde misstaget att försöka gå om Comfort 32 Amalia på deras lovartssida men de gjorde vad de kunde för att luffa upp oss mot den hårda kajen. Det blev ganska trångt läge och eftersom vi hade så mycket högre fart kändes det ganska kritiskt ett tag. Jag begärde plats även om vi inte hade överlapp och därmed egentligen inte rätt till plats och till slut gav dom med sig och föll av. Det hade blivit dyrt annars. Kajer är hårda. De hade egentligen rätten på sin sida så misstaget var att överhuvud taget försätta sig i den situationen, och såhär i efterhand hade förmodligen det rätta varit att snabbt falla av och gå om på läsidan medan tid fanns när de började luffningen.
Den här rafflande sekvensen fångades påpassligt på film av besättningen på SWE595.
Rafflande målgång! Gott att se lite boatspeed fångat på film. Se ut som luffningsmomentet avbröts när de upptäckte den repektingivande skepparkransen på kapten…