Spangenbergseglingen

Grötviks traditionella Spangenbergsegling har lång historik. I år var det dags för den 39:e upplagan. Men det har gått lite dåligt de senaste åren.

Spangenberg 2008 tog en ände med förskräckelse med överraskande kulingvindar, en kantrad och förstörd 40-fots katamaran, flera deltagare som bröt för att undsätta katamaranens besättning och endast en båt som fullföljde till målet i Torekov. Året innan hade seglingen inte heller blivit av och året efter ställdes seglingen in pga för klent intresse med inga alls anmälda. På föreningens höstmöte 2009 var man inriktad på att lägga ner tävlingen och det är visserligen förståeligt, men jag opponerade mig och tyckte vi skulle ge det en chans till. Med lite mer aktiv marknadsföring och med draghjälp av Tylöcupen tyckte jag att det skulle väl gå att få ihop kanske tio båtar, och den fantastiska seglingsarenan som Grötvik erbjuder måste vi ju förvalta på bästa sätt. Därmed fick jag äran att hålla i trådarna för årets segling…

Inbjudan lades upp på hemsidan och sattes upp på utvalda platser och när seglingen närmade sig började anmälningsantalet öka och hade snart passerat både 10 och 15, och dagen före seglingen kom den 24:e och sista anmälningen in. Fantastiskt roligt!
Ett mål jag hade med arrangemanget var just att utnyttja Grötviks finfina seglingsarenan och skapa förutsättningar för åskådare att följa seglingen från land. Bland annat därför skulle seglingen seglas med omvänt LYS/SRS, dvs första båt i mål vinner.
Tylöprint ställde upp med skyltning för att locka åskådare, samma typ av skyltar som mäklare använder för att visa vägen till husförsäljningar och jag ordnade med information om bansträckning och deltagare för åskådarna.
14077291-P1130644 14077292-P1130654
Jag satte mig och knåpade ihop seglingsföreskrifter och skissade på bansträckning, och efter hand som väderprognosen blev säkrare med 240° vindriktning vågade jag mig på att spika två banalternativ kvällen innan. Min tanke var att lägga start, rundningar och mål utanför den stora parkeringen längs med havet för att se bra från land men det visade sig svårt eftersom vindriktningen gjorde att startlinjen inte skulle gå att lägga vinkelrätt mot vinden i så fall. Dessutom skulle det bli ganska trångt mot land både före start och efter målgång. Så det fick blir startlinje och rundningar i anslutning till Grötviks fyr, och då kunde vi dessutom utnyttja en av HSS fasta kappseglingsbojar. Nackdelen med detta är att åskådarna måste ut på piren för att se bra. 14077293-BanskissDet blev en triangelbana med kryss från Påarp till Angöringen, och det skulle bli kryss även från startlinjen till en utlagd kryssboj. Två varv på triangelbanan och sedan en extra sväng till Angöringen före målrakan. Två rundningar inne vid land alltså innan målgång. Banan blev totalt 15 M.

14077294-P1010843Tävlingsdagens morgon bjöd på sol och strålande väder. Vinden låg på 8-10 m/s men vindriktningen blev mer sydlig än utlovat så första korta benet till den utlagda kryssbojen blev istället en sträckbog, och det förvärrades av att den cylinderbojen olyckligtvis draggade i den hårda vinden. Dubbla ankare behövs!

14077295-P1010847Av de 24 anmälda var det bara tre avhopp, det var sjukdom, något annat förhinder och i bara ett fall var det vinden som hindrade. Sedan blev det tre-fyra båtar som bröt under seglingen men nästan alla fullföljde alltså och det tycker jag är en bra uppslutning med tanke på att det blåste i mesta laget!

Min besättning Micha och Håkan gjorde båten klar medan jag förberedde skepparmötet med hjälp av seglingsledaren Anders Welin med medhjälpare, inlånade från Skallkroken. När första båt startade kl 11.00 låg vi fortfarande kvar i hamn en bra stund, det är skönt att ha nära ut till banan så vi kastade inte loss förrän en kvart innan vår start.

Vi startade inte särskilt bra, jag velade på om vi skulle gippa för att fördriva den sista minuten men det hann vi inte innan det blev dags för start och då var vi lite för långt ner på linjen och utan fart. Vi var förberedda på att hissa gennakern på första slörbogen ner mot Påarp men avvaktade med det eftersom det visade sig bli halvvind istället så vi hade säkert inte tjänat något på det utan snarare riskerat problem.

På kryssen mot Angöringen kändes det som att båten rann på bra, 6-7 knop och lagom spill i seglen för att inte få för mycket krängning. Vi tog ett slag västerut först för att kuna dra nytta av det vindvrid som skulle komma mot väst. Våra slag var inte några skolexempel precis och det var tungt att skota genuan i den hårda vinden. På andra varvet kläckte Håkan ur sig att han förmodligen spräckt ett revben en vecka tidigare och att det gjorde ganska ont när han slet med vinschen. Därefter fick Micha sköta skotningen – man vevar bättre om man inte har ont 🙂

14077302-P1010868Skonaren Tre Hjärtan var ute på havet och följde seglingen på nära håll. Jag vet inte om det var en slump, men oavsett om det var planerat så var det ju väldigt roligt att ha åskådare även på havet!

På första slören in mot Grötvik fick vi flera uppskärningar där jag helt tappade roderverkan genom att rodret – precis som en flygplansvinge kan råka ut för med fatala följder – stallar och tappar allt grepp om vattnet så det blev rena stoppsladdar. Jag kom efter ett tag på att om rodret börjar släppa och båten skär upp så är det bättre att räta upp rodret så att det får nytt grepp, så kan man lättare få båten att falla av igen innan all fart är borta. Ganska självklart egentligen men nu har jag det på erfarenhetskontot. Det fungerade bra på sista slören in mot mål när vi äntligen hissade gennakern. Med den satt hade vi inte någon dramatisk uppskärning alls, och genom att inte styra emot så mycket så gick det betydligt lättare att få ner båten på kurs igen utan att tappa så mycket fart.

14077303-P1010860På andra varvet kom vi förbi X-99 Blue Eagle som hade lite problem med spinnakern. De hade gått om oss tidigare men råkat ut för en broach och nu hängde spinnakern bakom båten. De slet en bra stund med att få kontroll på spinnakern så de kunde få ner den. Dom fastnade även på vår ombordkamera, först när de seglade om oss och en stund senare när de ”parkerat”. 

 

P1010870P1130666P1130672P1130674P1130680P1130681

P1130677

Vi gick i mål bland de sista båtarna och det säger tyvärr samma sak om vår placering. Om man ska leta orsaker till detta så får jag nämna för liten besättning och därmed för lite motvikt på kanten och för lite händer som hjälps åt vid slag, fintrimning och andra manövrer. Båten skulle säkerligen även må bra av att seglas med en fock istället för toktwistad genua i den vind som var. Får nog prata med tomten om det.

P1130682P1130686

Efter målgång serverades goda bamsekorvar från grillen till alla hungriga besättningsmedlemmar. Sedan följde prisutdelning och det var ett ganska gediget prisbord att dela ut, så det räckte till både de bäst placerade och till utlottning.

Lars Meijer med hans vackra Drake Sofia tog hem totalsegern överlägset och kammade hem både buckla och gyllene schackel.

Resten av resultatet finns här. Stort tack till alla som hjälpt till med arrangemanget med banutläggning, hantering av starter och målgång, grillning, marknadsföring, till sponsorerna Halmstad MarincentrumMovementBryggcaféetLEDbutikenClas Ohlson och andra som skänkt priser med allt från uppblåsbar flytväst, äggkokare och bouleklot till presentkort av olika slag och framför allt tack till alla deltagare som gjorde seglingen till vad den var!

 

Daniel Stenholm med Express SWE 595 har också skrivit om seglingen, komplett med actionfilm filmad från skepparens panna.

 

 Vårt GPS-spår blir lite rörigt att titta på med flera varv på banan, men man ser åtminstone att vinden hade vridit 10-15° mot väst under andra varvet:

GPS tracking powered by InstaMapper.com

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *